every moment with you ^_^

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, October 13, 2013

Ekspedisi ke Gua Niah

Salam Ahad...
alhamdulillah akhirnya ak &kwn2 telah ke gua niah..
walaupun hujan turun di sepanjang perjalanan,
namun di Niah, cuaca blh dikatakan baik..

Kami dah sampai,
anda bila lagi??

Gua Niah terletak di Daerah Batu Niah..
sudah semestinya di Negeri Sarawak..

Harga tiket masuk adalah RM 10 seorang 
dan RM1 bayaran bot untuk menyeberangi sungai Niah.

kecik je pun...
ye2 je ingat kene naik bot lame..

semangat nak naik bot

kami terpaksa berjalan kaki sejauh 4.1 km utk sampai ke painted cave.
nak blk kene jln lg 4.1 km..penat2

nie papan tandanye, silalah baca...

klu jalan separuh nnt menyesal pulak
cantik sangat pemandangan di dalam gua..

perlu di ingatkan,
kepada yg xbiasa dengan aktiviti ini kene arr buat persediaan secukupnya..
maklum ler ak tgk org yg dah biase, 
pakai selipar jepun n jln selamber jer..
kami nie punye arr letih sampai rasa nak tecabut kaki.



1. Pakai pakaian yg sesuai. ( t-shirt & tracksuit)
2. Pakai kasut sukan
3. Bawa lampu suluh 
( serius nak msk keperut gua tue kot xde bwk lampu,
 better main kat luar gua je arr)
klu telupe, sila dapatkan lampu suluh di muzium

4. Bawa air minuman..kot haus blh gak minum..



 Gua Dagang/ Trade Cave


 gua yang cantik &luas..
dalam gua nie lah, 
pedagang2 buat pondok n jolok sarang burung


 cantikkan..nie lah track dlm gua dagang..
cam dlm lukisan pulak.


Entrance of great cave

  cntik sgt2..mmg xrugi arr dtg sini..
pemandangan yg cukup indah..
alhamdulillah, 
berkesempatan melihat kecantikkan gua ciptaan Allah


 rase penat tetibe hilang bile dpt amik gmbr..heheh




 dlm gua nie serius gelap..
tue gunenye lmpu..
dpt pulak kamera hebat..
nmpk terangkn..




Kuala Gankira

kami dah smpai kepenghujung gua..
lega akhirnya dapat tgk cahaya..

 berehat dulu.. lenguh kaki nie



Painted Cave

 nie br pintu msk, msh kene berjln...
walaupun penat..BERSEMANGAT


nie ler lukisannye.. dah xberapa jelas..
maklum ler tinggalan beribu thn..

hasil terjemahan ilmuan, 
katenye lukisan mengesahkan perjalanan si mati
 ke alam seterusnye..
    wah..scary the mary gitu..hikhik

****************************************

kami berjalan pulang dengan kelajuan maksima..
hahhahaha...mmg xingat ape dah.
penat kot, perut pun lapar semacam je.




sebelum pulang, msk muzium dulu..
hehehhe br blh memahami perjalanan 
ke dlm gua dengan lebih terperinci.
ini sume poyo..hahha



 ahli akeologi mentafsir lukisan org dahulu kala...hehehe




*****************************************
Gua Niah Terbaik..
*****************************************

1 comment:

arba_afdzal said...

memg terbaik...sape2 yg bkesempatan pegila tengok sendiri..kompem mulot tu akan sentiase akan memuji kebesaran Allah..